maandag 5 september 2011

Blitz Meppel 2011 - NK Snelschaak

Het was zeer lang geleden - ik weet zelf niet meer hoe lang - dat ik voor het laatst aan een schaaktoernooi had deelgenomen, interne toernooien uitgezonderd. Afgelopen zaterdag organiseerde mijn oude vereniging MSV voor de derde keer het NK-snelschaken. Een mooie gelegenheid om oude bekenden weer eens te zien en een bezoek te brengen aan mijn ouders.
Het toernooi is de opvolger van de snelschaaktoernooien in Dordrecht. Het wordt in de open lucht op een van de twee mooie pleinen die Meppel rijk is gehouden. Het deelnemersaantal is echter veel minder dan in Dordrecht. Slechts ruim 70 schakers waren van de partij, waaronder vier grootmeesters en een meester. Een vrij goede top dus, maar de breedte liet het afweten. Een aantal mogelijke redenen:

- Het was nog vakantie in het noorden. Sommige schakers zijn nog niet terug van vakantie of net wel en hebben wel andere dingen aan hun hoofd voordat ze maandag weer naar school of werk moeten.
- Concurrentie van andere toernooien, o.a. in Arnhem (weekend) en Utrecht (Hans Sandbrink Memorial). Voorgaande jaren werd het toernooi een of twee weken eerder gehouden en was er deze concurrentie niet. Toch lijken deze toernooien voor veel noordelijke deelnemers te ver weg om naar toe te gaan. Het toernooibezoek in de NOSBO en FSB was in het afgelopen seizoen ook niet om over naar huis te schrijven. Wellicht deelt Meppel in deze malaise. Uit Groningen kwamen nog geen tien deelnemers, een wat magere score. Van mijn eigen club slechts drie.
- Onduidelijke publiciteit op de website. Mede door vakantie van de webmaster kwam veel informatie er pas laat op te staan. Ook bleef eea tot op het laatst onduidelijk, b.v. de prijzen van de subgroepen.
- Minder prijzengeld. Twee jaar geleden was de eerste prijs 1250 euro, nu slechts 500. Voor de overige finalegroepen was in het geheel geen prijzengeld beschikbaar. Er waren dus minder sponsoren dan vorig jaar, maar ik hoorde dat men er ook pas laat achter aan gegaan is. De organisatie van zo'n toernooi moet natuurlijk niet in juni beginnen, maar veel eerder.
- Het toernooi kost voor schakersbegrippen veel. Nu is 20 euro inclusief barbecue helemaal niet duur, maar lang niet iedereen houdt van een barbecue. Bovendien houden schakers van vrijheid, nu ben je min of meer gedwongen om hier aan mee te doen. Koppel het los, zodat ook familieleden van deelnemers voor een tientje aan kunnen schuiven en schakers die vroeger naar huis willen, dat ook kunnen doen.
- De organisatie kan hier en daar wel wat strakker. De administratie was niet perfect, en de indelingen duurden erg lang. Wel werd alles mooi aan elkaar gepraat door Sibbele Bonthuis.
- Het mooie weer. De enige mooie dag van deze zomer viel samen met het snelschaken. Wellicht gaven vele opgegeven schakers toch de voorkeur aan iets met water. Het was op het besloten kerkplein, waar nauwelijks wind was, bijzonder warm.

Tijdens de partijen werd er muziek gedraaid. Dat is even wennen, maar zeker bij het snelschaken is het wel geinig. Soms krijg je er wel even genoeg van, vooral bij partijen waarin je slecht speelt. Het was ook even wennen aan de snackbargeur die over het plein hing.
Dat is geen excuus voor mijn magere prestatie. Ik had lange tijd niet gespeeld en was zeker niet scherp. Veel goede stellingen heb ik niet in winst omgezet, vooral door gebrek aan scherpte, waardoor ik veel tijd gebruikte. Over de opzet van mijn partijen was ik niet ontevreden.
In de voorronden behaalde ik 7,5 punten uit 15 partijen, waardoor ik voor mijn niveau in een iets te lage finalegroep terecht kwam. Daar werd ik gedeeld 1e met 8-9. Een mooie pennenset (helaas geen geld) werd mijn deel.

De BBQ was lekker en veel. Tijdens de BBQ werd de finale tussen Bosboom en Van Wely gespeeld, die door de eerste met 2-1 gewonnen werd. Wel een beetje vreemd dat de finale om drie partijen ging. Om topnivo is het wel een groot voordeel om wit te hebben.

Tussen de zeskampen zat veel tijd, wellicht gedaan opdat schakers bij de thuislocatie van MSV - cafe Oasis, wat zouden verteren. De bierconsumptie - sommigen begonnen al vroeg - zal mede door het weer erg hoog geweest zijn. Oasis verkocht bovendien lekkere broodjes remise (shoarma).
De nevenactiviteiten - raindropchess (bij uitstek geschikt voor pauzes volgens Sibbele) en de film Lang leve de koningin, die in de kerk gedraaid werd, trokken weinig deelnemers.
Al met al een leuke en warme dag waarbij ik naast oudclubgenoten ook nog een oudklasgenoot heb gezien en vele Friese jeugdspelers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten