donderdag 20 november 2014

Mat op Malta - part 2

Aan het toernooi doen naast vele Duitsers ook 26 Zweden mee. Als ik vraag waarom ze met zovelen zijn, zegt iedereen: het klimaat. Een van de Zweden is een jongen van 13 die ik heb ontmoet in Saint-Lo. Met zijn ouders ben ik bevriend geraakt. Hij heeft inmiddels 1870 en gaat nog steeds vooruit. Twee jaar geleden in Stockholm, had hij nog slechts 1500 en een beetje.
Aan het toernooi doen vijf Nederlanders mee. Twee mensen die ik niet kende, waarvan er een redelijk (2006) en de ander matig (1600+) kan schaken. Verder zijn er de broers Evengroen. Henk-Jan was jaren een jeugdtalent en heeft nu iets in de 2100. Hij won in de 1e ronde verrassend van iemand van 2300+, maar zakte daarna terug. Ruben had vroeger 1600, stopte en is recent weer begonnen. Hij hoopt niet constant in het kneuzenhok te spelen. Hij had een meisje meegenomen, dat ik vaag van gezicht kende. Ik vermoedde vriendin of zus, maar het bleek al een jaar zijn vrouw te zijn! Ruben is slechts 22. Hij vertelde dat in zijn kringen samenwonen niet echt prettig gevonden wordt. Ruben en Henk-Jan namen de 1e speeldag vrij om ergens ter kerke te gaan. Ondanks dat Malta overwegend Rooms-Katholiek is, slaagden ze erin een Baptistengemeente te vinden. Ze verblijven niet in het hotel, maar logeren bij kennissen ergens op Malta.


Het toernooi kent vier dagen waarop men om 17.30 uur begint, zoals eerder gezegd prettig voor toeristen. Maar als je naar Gozo wilt, een must-do op Malta, ben je niet op tijd terug. Een uur of 1,5 uur later beginnen is geen optie volgens de organisatie, want als je na afloop wilt gaan eten, is dat niet meer mogelijk: alle restaurants zijn na 22.00 gesloten. Wel is er de optie om een bye met een half punt op te nemen.

Mijn toernooi verloopt verder stroef. In de vijfde ronde won ik van een Zweed, die waarschijnlijk ook gewonnen heeft gestaan. Daarna verloor ik vrij kansloos van een Hongaar, om in de avondpartij op dezelfde dag onnodig te verliezen van een Duitse Maltezer. Het was een creatieve partij, waarbij ik zelfs na het weggeven van een kwaliteit remisekansen had. Zeker de moeite waard om na te spelen.

De wedstrijdleider is trouwens oud en van matige kwaliteit. Hij is niet attent als er nieuwe notatieformulieren moeten worden uitgereikt bij lange partijen, kon een hevig rumoer niet voorkomen bij een onreglementaire zet en verwisselde Henk-Jan en zijn Griekse tegenstander, waardoor er verwarring ontstond over de uitslag. Ik weet wel een betere hoofdarbiter.....

Partij ronde 5
Partij ronde 6
Partij ronde 7

Tegenstander uit 5e ronde
Tegenstander uit de 6e ronde

De sympathieke Duitse Maltees, tegenstander uit de 7e ronde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten